Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis
We blijven langer thuis wonen, voor lichte hulpvragen moeten we zoveel mogelijk een beroep doen op ons sociale netwerk. Dat betekent dat er een goed sociaal netwerk, met daarin toegang tot de juiste voorzieningen, moet zijn. Dat zijn cruciale voorwaarden om fysiek, emotioneel en sociaal vitaal te blijven. Dit vraagt om nieuwe vormen van leven en zorgen.
Hoe kunnen we de integrale keten van welzijn, wonen en zorg versterken om de vitaliteit en zelfredzaamheid van thuiswonende ouderen in Utrecht te ondersteunen? Dat was de vraag die vanuit het Bartholomeus Gasthuis werd gesteld.
Acht weken lang hebben we als team vanuit verschillende disciplines en met verschillende methodieken op locatie onderzoek gedaan naar het Bartholomeus Gasthuis, de buurtbewoners en de wijk. Hiervan is een publicatie verschenen waarin uitgebreid alle strategieën en standpunten aan bod komen.
Vitaal en zelfredzaam oud worden vraagt om een sterk sociaal netwerk en dat vraagt om contact met anderen. Een rode draad door alle deelonderzoeken is het ontwerpen van alibi’s voor meer interactie – niet alleen tussen ouderen maar ook tussen oud en jong. Met alibi’s wordt bedoeld: aanleidingen om contact te kunnen maken, zonder je kwetsbaar of afhankelijk op te stellen. Een voorbeeld van een alibi tussen buren is het aannemen van post pakketten voor de ander.
Met het team hebben we ingezet op vier onderzoekssporen: de mensen om wie het gaat, de manier waarop zij hun leven inrichten en zich door de wijk bewegen, het gebouw van het Bartholomeus Gasthuis zelf en het netwerk van ondernemers in de buurt. Of korter gezegd: mensen, stromen, stenen en bedrijvigheid.
“Naargelang je ouder wordt en kwetsbaarder, word je beweegwereld steeds kleiner; eerst was de wereld jouw domein, dat verandert in Europa, daarna Nederland, vervolgens in jouw provincie, de stad, jouw wijk, de buurt, de straat, en dan alleen nog maar je eigen huis.”
Vanuit mijn rol als social designer ben ik allereerst de straat op gegaan.
Met verschillende groepen mensen (eindgebruikers, betrokkenen, stakeholders en medewerkers) heb ik hun behoeften, dromen en wensen opgehaald en in kaart gebracht. Ik sprak met mensen van diverse leeftijden, want, “er komt een nieuwe generatie ouderen aan. Om te onderzoeken wat zij nodig hebben om zo gezond en prettig mogelijk oud te worden, zul je de mensen om wie het straks gaat nu al moeten vragen naar hun ideeën over prettig leven. Ongeacht de leeftijd die ze hebben: op een dag behoren we immers allemaal tot die doelgroep”
Een aantal grotere lijnen kwamen uit het veldonderzoek naar voren: verbonden zijn en blijven met de wereld, thuis voelen, ingrediënten voor ontmoetingsplekken, alibi’s voor sociaal contact. Deze opbrengsten vormden deels de rode draad tussen alle deelonderzoeken. Met het team hebben we vanuit ieders expertise het vraagstuk onderzocht, en nieuwe oplossingsrichtingen geformuleerd en gepresenteerd aan onze opdrachtgever.
Na het ontwerpend onderzoek, presenteerden we met het team concrete (en minder concrete) aanbevelingen en oplossingsrichtingen aan het Bartholomeus Gasthuis over strategieën voor het ontwikkelen van een omgeving waarin de binnenstadbewoner langer gezond en zelfredzaam blijft. Een aantal van deze strategieën:
Voor de gehele verslaglegging kunt u de publicatie “Design Cares: Het Bartholomeus Gasthuis” bekijken.
“Naargelang je ouder wordt en kwetsbaarder, wordt je beweegwereld steeds kleiner; eerst was de wereld jouw domein, dat verandert in Europa, daarna Nederland, vervolgens in jouw provincie, de stad, jouw wijk, de buurt, de straat, en dan alleen nog maar je eigen huis.”
“Hoe denken de bewoners van de binnenstad zelf over ouder worden, wat vinden zij belangrijk om te blijven doen, wat zou hun leven verrijken? Social designer Willemieke van den Brink trok de buurt in om het de buurtbewoners zelf te vragen. Haar uitgangspunt: Er komt een nieuwe generatie ouderen aan. Als je wilt onderzoeken wat zij nodig hebben om zo gezond en prettig mogelijk oud te worden, zul je de mensen om wie het straks gaat nu al moeten vragen naar hun ideeën over prettig leven. Ongeacht de leeftijd die ze hebben: op een dag behoren we immers allemaal tot die doelgroep.”
“Oudere mensen die in de binnenstad wonen kiezen daar vaak bewust voor. Ze willen graag verbonden zijn aan de stad en ze ontlenen hun identiteit aan de plek. Ze willen in contact staan met de maatschappij en over het algemeen kunnen ze het veroorloven daar te wonen.”
Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis
Hoe kunnen we de integrale keten van welzijn, wonen en zorg versterken om de vitaliteit en zelfredzaamheid van thuiswonende ouderen in Utrecht te ondersteunen?
Periode | voorjaar 2016
Onderzoeksmethoden | Contextmapping, artistiek onderzoek, alibi’s voor contact, nudgen, veldonderzoek, diepte interviews, paradoxen in beeld brengen
Opdrachtgevers | Utrechtse zorginstelling Bartholomeus Gasthuis, Architectuurcentrum Aorta en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Projectteam | Wies Harmeling (interieurarchitect en docent HKU), Michou Nanon de Bruijn (ontwerper), Ester van de Wiel (ontwerper openbare ruimte), Meintje Delisse (architect), Willemieke van den Brink-Gouwentak (social designer)
Publicaties
Stimulerings Fonds
Design Cares #2
Architectuurcentrum Aorta
Bartholomeus Gasthuis
Stimulerings Fonds
Sacon
Magazine Design Cares: Vormgeving: De Ronners, Tekst: Willemijn de Jonge