dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001

Wederzijdse ontmoetingen op de Dutch Design Week

Hoe kunnen bezoekers van onze expositie op een interactieve manier reageren op het werk, hun reactie achterlaten en met ons in contact komen? We ontwierpen een interventie om dit op interactieve manier mogelijk te maken op de Dutch Design Week.

Op de Dutch design week presenteerden we met een groep ontwerpers ons Momentum, ter afsluiting van het ontwikkelingstraject van Driving Dutch Design. Samen met Alei Verspoor ging echter ontwerp aan de slag met interactie met bezoekers. 

Hiervoor creëerden we de Momentum Photo Booth, waar we mensen vroegen om hun ervaringen, gedachten en ideeën met ons te delen via video. Dit deden ze aan de hand van de door ons ontwikkelde photo booth props. 

De bezoekers hebben ons ontmoeten via ons werk, en zo kunnen wij via de Photo Booth ook onze bezoekers ontmoeten. Ze deelden welke projecten hun aanspraken, waar ze door geïnspireerd waren, of welke ontwerper ze graag ontmoeten. 

Aan het einde van de DutchDesignWeek verzamelden we alle video’s en ontstond er een waardevol en levendig gastenboek. We werkten samen met alle talentvolle ontwerpers van DrivingDutchDesign 2015, waarvan ieder een onderdeel van de expositie op zich nam. Bijvoorbeeld Hats & Tales die de concept, strategie, communicatie en ontwerp van Momentum verzorgden. 

“This project inspired me to do something similar in my own neighborhood.”

“Ik woon zelf in een studentenhuis, en eigenlijk valt het me op dat ik zowel mijn linker als mijn rechterburen totaal niet ken. En dat vind ik wel een beetje jammer, want studenten samen zouden er toch wel wat gezelligs van kunnen maken en samen thee kunnen drinken of bier kunnen drinken. Ik zou wel eens willen aanbellen bij mijn buren om erachter te komen wat voor mensen het zijn.”

dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001
dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001
dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001
dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001
dutchdesignweek-drivingdutchdesign-interactie-bezoekers-digitaal-socialdesign-echterontwerp001

Wederzijdse ontmoetingen op de Dutch Design Week


Hoe kunnen bezoekers van onze expositie op een interactieve manier reageren op het werk?

Periode |  2015

Onderzoeksmethoden | Conceptschetsen, prototyping en realisatie


In samenwerking met | Driving Dutch Design en projectgroep Momentum

Alei Verspoor | PACK
Willemieke van den Brink-Gouwentak | Echter ontwerp
Hanneke Minten & Saskia Pouwels | Hats & Tales
Liat Azulay | Nudnik
Mark Vankan | Anidesign
Mianne de Vries | Studio Mianne de Vries
Pim Schachtschabel | Wilddineren
Renate Nederpel | Studio Renate Nederpel
Rick Tegelaar | Atelier Rick Tegelaar
Kevin Kars & Cynthia Boom | Studio Kars + Boom
Peet de Vries & Gerben Hoogenboom | Studio TOIMII
Ruben Thier & Iris van Daalen | Studio Thier&vanDaalen
Thomas Overweg | Glowbots
Tim van de Weerd | Tim van de Weerd

 


Opdrachtgevers | Driving Dutch Design en projectgroep Momentum

Projectteam | fashion en product designer Alei Verspoor  (studio Alei Verspoor) en social designer Willemieke van den Brink – Gouwentak (echter ontwerp)