Ontwerpen samen met de doelgroep
– artikel in magazine KBO-PCOB
In het maart-nummer van magazine KBO-PCOB staat een prachtige publicatie over ontwerpen met en voor ouderen. Hier vertel ik over het ontwerpend onderzoek in seniorencomplex Den Hoogenban te Rotterdam: Expeditie 55+
Ook mijn werk(wijze) als social designer komt aan bod: ontwerpen samen met de doelgroep. Je leest meer over de thema’s die we uit onze gesprekken haalden, bijvoorbeeld autonomie en hoe we dat hebben gebruikt bij de uitvoering.
Maar meest bijzonder is toch wel het portret samen met mijn oma.
Speciaal voor deze publicatie werden we samen gefotografeerd door fotograaf Aldo Allessie, dank voor het prachtige portret!
En veel dank aan KBO-PCOB voor deze publicatie en Saskia Grootegoed voor het schrijven van het artikel.
Expeditie 55+
Een seniorencomplex is een vorm van samenleven, een plek waar een verscheidenheid aan individuele behoeften samenkomen. Met de volgende vraag startte onze expeditie bij seniorencomplex Den Hoogenban: “Welke kansen voor sociale en fysieke interventies kunnen we ontwikkelen om bewoners van Den Hoogenban op een (voor hen passende manier) uit te nodigen tot interactie en de faciliteiten te bieden die hier aan bijdragen en hun leefwereld vergroten?”
Over echter ontwerp:
In taaie maatschappelijke vraagstukken creëer ik ruimte, door creativiteit toe te voegen. In die ruimte ontstaan nieuwe manieren van kijken. En geef ik vorm aan andere (inclusievere) vormen van interactie, op maat voor de doelgroep.
De rode draad door al mijn projecten is het ontwerpen van een inclusieve omgeving. Of het nu gaat om participatie bij het ontwikkelen van een wijkvisie, de openbare ruimte, inclusie op de werkvloer of in een seniorencomplex. Ik ben er van overtuigd dat elke stem gehoord kan – en mag – worden. En zo wordt meegenomen in het ontwikkelen van van nieuwe oplossingsrichtingen, het ontwerp van fysieke ruimtes of het creëren van een dienst. Zodat het écht aansluit bij de mensen om wie het gaat.
Heb jij een vraagstuk dat schreeuwt om vernieuwing? Zoek je manieren om een onbereikbare of afgehaakte doelgroep te bereiken? Of zie je andere kansen om samen te werken? Ik kom graag met je in contact.