Social design: het ontwerpen van oplossingen, producten en diensten vanuit de klant

Wauw! Laura Vaessen van Buro Improof schreef dit uitgebreide artikel over social design en kansen die het kan bieden voor CX-experts.

Met gepaste trots citeer ik Laura: “Ervaren social designer Willemieke adviseert: “start altijd bij je doelgroep en ontwikkel samen de oplossing voor je vraagstuk”. Oftewel: co-creëer met de klant om het beste resultaat te behalen.”

Lees alles over contextmapping, co-creatie, creatief gereedschap en Reframing op https://buro-improof.nl/magazine/social-design/

In het artikel komen een aantal projecten aan bod, zoals; (N)iets voor mij, Respijtzorg Reframed, Is ook van jou, en Het nieuwe Bartholomeus gasthuis. 

en de uitsmijter;

Willemieke’s projecten in het écht zien? Eén van de projecten, ‘De kunst van leven | Anno nu.’ zal dit jaar gepresenteerd worden tijdens de Dutch Design Week. Als je wilt weten hoe dat verder uitpakt, ga dan zeker een kijkje nemen!

“Einstein zei het al: ‘We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.’ De oplossing van een probleem ligt in een ander proces dan het ontstaan van het probleem. Met ontwerpend onderzoek wordt er een nieuwe context gecreëerd om het probleem te onderzoeken en worden samen met alle betrokkenen nieuwe oplossingsrichtingen bedacht. Hierbij gebruik ik mijn creatieve gereedschap en pas ik onder andere de methode van framing en reframing toe.”