Opening Tot de kern, Meermanno museum

academieprijs artez 2013 willemieke van den Brink

17 oktober 2015 was een speciaal moment. De expositie Tot de kern opende in het Meermanno museum en samen met een aantal bijzondere gasten opende Rickey Tax, hoofd collectiebeheer de expositie. Hij startte met een speech boordevol complimenten, waardoor ik uren later nog de blos op mijn wangen had. Het laatste deel hiervan wil ik jullie niet onthouden:

Om kort te gaan: inhoud én vormgeving in deze boeken stemmen tot nadenken. Direct bij de eerste kennismaking met het project én met Willemieke, was ik onder de indruk van haar bevlogenheid en de oprechte belangstelling die zij voor mens en samenleving heeft. De drie personen die zij in Tot de kern portretteert, worden liefdevol en met respect en begrip bejegend.

Tot de kern is niet alleen een goed en zorgvuldig uitgevoerd project; het heeft maatschappelijke relevantie. Het vertelt iets over onze huidige tijd, met moderne communicatie-middelen, met sociale media en emo-tv. Tegelijk zijn vragen over intimiteit, over hoeveel je van jezelf bloot geeft en aan wie, van alle tijden en van alle culturen. Bovendien is het een zoektocht naar welke mogelijkheden het boek tot zijn beschikking heeft om het thema te verbeelden. Terecht won Willemieke met dit project in 2013 dan ook  de academieprijs van Artez.

Als sociaal ontwerper wil Willemieke zich inzetten voor mens en maatschappij; op haar website schrijft ze dat ze écht van betekenis wil zijn voor een ander, door te luisteren, te analyseren en te verbeelden. Die boodschap is bij mij luid en duidelijk overgekomen en ik ben dan ook verheugd en dankbaar dat de Stichting Vrienden van Museum Meermanno en de Stichting Cox-De Ronde de aankoop van dit werk hebben mogelijk gemaakt.

Tot de Kern hoort immers thuis in de publieke ruimte.

Foto’s gemaakt door Anne Veenendaal  www.enontwerp.nl

Tot de kern is niet alleen een goed en zorgvuldig uitgevoerd project; het heeft maatschappelijke relevantie. Het vertelt iets over onze huidige tijd, met moderne communicatie-middelen, met sociale media en emo-tv. Tegelijk zijn vragen over intimiteit, over hoeveel je van jezelf bloot geeft en aan wie, van alle tijden en van alle culturen.